Praktik / Uddannelse
Tilgang
På Skovdiget er der tilknyttet 2 vejledere til hver studerende og vejledningstimerne bliver fastlagt måned for måned. Desuden arbejder vi med løbende vejledning, hvor alle medarbejderne bidrager til vejledning efter behov, under eller efter hver vagt. Vi lægger vægt på, at den studerende har mulighed for at tilegne sig viden og udfordrer teorier og praksis. Det er på Skovdiget vigtigt, at den studerende danner en erfaring, hvor teori bliver omdannet til praksis og praksis bliver begrundet med teori.
På Skovdiget er det ikke kun en skrøne, at vi nyder at have studerende. For at holde vores egen faglighed i udvikling, har vi brug for de studerendes spørgsmål, observationer og tilgange. Vi kender ikke den endegyldige sandhed og vil gerne udfordres i vores synspunkter, tilgange og metoder. Det vigtigste ved at være studerende på Skovdiget er, at der er tid til og mulighed for at observerer, læse og fordybe sig.


Uddannelsesplan
På Skovdiget arbejder vi i vejledningen med en kalender over hele praktikperioden, som vi kalder en uddannelsesplan. I starten af praktikken, sætter vi den studerendes mål og litteratur ind i planen. Løbende som praktikken skrider frem, sætter vi også møder, pædagogiske projekter, datoer for indkald, uddannelsesdage og vejledning ind i kalenderen. Uddannelsesplanen fungerer derfor både som en læseplan og en dokumentation af både den teoretiske og praktiske læring i praktikken. Se her et eksempel på en uddannelsesplan.

Praktikdokument
Vi arbejdet meget fokuseret med praktikdokumentet i vejledningen. Vi forventer at den studerende bruger sit praktikdokument til løbende at dokumenterer sine observationer, iagttagelser og undren, så vi kan tage det op til vejledningerne. Det er blandt andet den studerendes brug af praktik-dokumentet, der er afgørende for, om den studerende består sin praktik. Det er her den studerende skal dokumenterer den teori og praksis vedkommende tilegner sig i løbet af praktikken.

Litteraturliste
Litteratur der skal læses i praktikken, er afhængig af hvilke temaer, CKFér og mål den enkelte studerende vil og skal beskæftige sig med. På Skovdiget lægger vi vægt på, at den studerende ikke læser noget litteratur, før den første måned af praktikken er gået. Den litteratur der altid indgår i et praktikophold på Skovdiget er: Uta Frith: »Autisme – En gådes afklaring« Mark Haddon: »Den mystiske sag om hunden i natten« Jane Blichman: »Stop Downloading«.